Pagina's

woensdag 25 januari 2017

Tournée Minérale

Sinds januari behoor ik tot het lezerspanel van de nieuwe krant 'Deze Week'. Ik mag in ca. 800 tekens mijn mening vertellen over een opgelegd onderwerp. Elke keer weer haalt de redactie er nogal drastisch enkele zinnen uit - de ruimte is beperkt. Maar geen nood: hier lees je de pure versie.

Woensdag 25/01/2017: Kun jij (een maand lang) leven zonder alcohol?

Een maand geen druppel alcohol drinken: ik ga snel weten of ik dat kan. Twee collega’s trokken me over de streep om me in te schrijven voor Tournée Minérale. Ik ga ervan uit dat onze drijfveren niet dezelfde zijn. Het is niet min, wat de initiatiefnemers me in het vooruitzicht stellen. Ik zal gewicht en calorieën verliezen, een gave huid krijgen, massa’s geld en tijd uitsparen, beter slapen en fitter zijn. Maar ik doe het vooral onder het motto: je moet alles eens proberen in het leven.

Ik ben absoluut geen gewoontedrinker, maar op vriendenfeestjes wordt er al eens stevig gedronken. En ik kom al eens op recepties waar het ontzettend moeilijk lijkt om een glaasje water of fruitsap te nemen. Ik ben benieuwd of het me lukt. En tegelijk bang om te vervallen in drie drankverslavingen die ik de voorbije jaren heb overwonnen: ik drink nauwelijks nog cola en chocomelk en veel minder koffie. Maar alles beter dan te veel alcohol: dat hebben die vriendenfeestjes me wel geleerd.