Pagina's

maandag 20 februari 2017

Smartphoneverslaving

Elke week behoor ik tot het lezerspanel van 'Deze Week'. In elke krant geef ik in ca. 750 tekens mijn mening over een opgelegd onderwerp. Geregeld haalt de redactie er nogal drastisch enkele zinnen uit - de ruimte is beperkt. Maar geen nood: hier lees je de pure versie.

Woensdag 22/02/2017: Lijd jij aan een smartphoneverslaving?

Volgens mijn zonen is mijn smartphone een hele goede. Over die goedheid zal ik zelf niet oordelen. Zij hebben in één oog- en handopslag door wat je met dat ding kan – en eventueel niet kan.
Als ik wil, kan iedereen op elk moment weten waar ik ben, kan ik iedereen laten zien hoe mooi het is waar ik ben, weet ik welk weer het buiten is, of ik een paraplu nodig heb, of er file is en of de trein vertraging heeft. Maar voor mij blijft mijn smartphone een superintelligente telefoon. Ik kan ermee bellen (jawel!), berichtjes en mails versturen, whatsappen en indien nodig iets opzoeken. En deze winter ontdekte ik een superintelligente toepassing: dankzij subtiele stuurmanskunst gebruik ik de ingebouwde zaklamp als voorlicht van mijn fiets. Dat is nu eens handig!