Pagina's

zondag 26 februari 2017

Vrijwilligerswerk

Elke week behoor ik tot het lezerspanel van 'Deze Week'. In elke krant geef ik in ca. 750 tekens mijn mening over een door de redactie opgelegd onderwerp. 

Woensdag 01/03/2017: Werk jij wel eens voor helemaal niets? 

Als jongere was ik zelf erg ge├źngageerd. Ik werkte mee in de jeugdclub, de jeugdraad, de wereldwinkel en aan allerlei evenementen, projecten en acties. Ik deed dat heel graag en het liet me nooit helemaal los.
Beroepshalve werk ik vaak samen met vrijwilligers van verenigingen en organisaties. Ik heb tonnen respect voor al die enthousiaste bestuursleden en medewerkers. Een keer per jaar worden ze door het gemeentebestuur in de bloemetjes gezet en dat is meer dan terecht.
Vrijwilligerswerk wordt ook steeds beter georganiseerd: ze hebben een statuut, krijgen een vergoeding, zijn verzekerd en hun onkosten worden minutieus terugbetaald. Terecht, al mag het ook weer geen keurslijf worden, denk ik wel eens, want echte vrijwilligers zijn onbetaalbaar.